Uskovien ylöstempaus preteristin silmin

Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

1. Tessalonikalaiskirje 4:14-17

Ylöstempaus on aihe, joka jakaa mielipiteitä ja herättää paljon keskustelua ja spekulaatiota uskonnollisissa piireissä. Se on inspiroinut monia taiteellisia teoksia, kuten ”Left Behind” -elokuvasarjan, joka kuvaa ylöstempauksen jälkeisiä tapahtumia ja ihmisten reaktioita yllättävään tapahtumaan.

Perinteisesti dispensationalistisen ylöstempausopin mukaan uskovien yhtäkkinen katoaminen maan päältä tapahtuu silmänräpäyksessä, ja he nousevat taivaaseen Jeesuksen luokse.

Ylöstempauksesta on ainakin kolmea erilaista käsitystä. Ajatellaan, että maailmassa alkaa tulevaisuudessa 7 vuoden ahdistuksen aika. Uskovien ylöstempaus tästä maailmasta tapahtuu joko ennen, puolivälissä tai ahdistuksen ajan jälkeen. Näitä näkemyksiä kutsutaan pre-, mid- tai postribulaatio näkemykseksi. 

Yleisin käsitys näistä kolmesta lienee se, että uskovien tempaus tapahtuu juuri ennen ahdistuksen aikaa ja ahdistuksen ajan aikana maailmalle koittaa vaikeat ja traagiset ajat, joissa Raamatun ennustamat lopun aikojen tapahtumat käynnistyvät. Näiden tapahtumien seurauksena jäljelle jääneillä on mahdollisuus kääntyä Jumalan puoleen. 

Raamattu ei tosin missään kohdin selkeästi opeta, että ennen Jeesuksen paluuta on olemassa seitsemän vuoden mittainen ahdistuksen aika ja seurakunta temmattaisiin ennen, puolivälissä tai sen jälkeen taivaaseen. 

Kuinka Preterismi käsittää 1. Tessalonikalaiskirjeessä kuvatun tempauksen?

Tämä kohta viittaa näkyvään Jeesuksen toiseen tulemiseen, joka päättää historian, ei näkymättömään tai salaiseen tempaukseen, joka poistaa uskovat maailmasta valmistautuakseen toisen lunastushistoriallisen aikakauden perustamiseen (tuhatvuotinen valtakunta).

Lisäksi 1. tessalonikalaiskirjeen 4. luku opettaa, että ”niin me saamme aina olla Herran kanssa”. Siinä ei sanota mitään siitä, että kristityt menisivät hänen kanssaan taivaaseen seitsemäksi vuodeksi (tai kolmeksi ja puoleksi vuodeksi), palaisivat sitten maan päälle hallitsemaan tuhatvuotisessa valtakunnassa ja palaisivat sitten takaisin taivaaseen. 

Paavali asettaa kaikki uskovat Herran läsnäoloon ikuisiksi ajoiksi, ei seitsemän vuoden ahdistuksen ajaksi.

Koska Paavali ei puhu muualla kirjeissään tempauksesta, mutta viittaa luvun 4 jakeissa 14-16 ylösnousemukseen niin on luontevinta tulkita tämän kohdan ja ”tempauksen” olevan vain yksi erilainen kuvaus mitä tulee tapahtumaan  Jeesuksen lopullisessa paluussa ja viimeisen tuomion yhteydessä (vrt. 1. kor 15).